Nieuws

01-03-2018
‘Combinatie theorie- en praktijkles, is het mooiste wat er is’

De vraag naar technisch hoog opgeleide vakmensen neemt toe. Dat merken we ook bij ECT. De technieken in onze nieuwste kranen, hybride AGV’s maar ook in andere voertuigen, worden steeds gecompliceerder. In februari is een groep van 7 monteurs gestart met de 2,5 jaar durende opleiding mbo-4 Elektrotechniek. Bijzonder aan deze opleiding is dat de theorie en de ECT-praktijk direct worden gecombineerd. De theorielessen worden gegeven door ROVC. Vakwijs Opleidingen is verantwoordelijk voor de praktijklessen die oud-ECT-medewerker Bram Kooijman gaat verzorgen. Pedro Pors (coördinator Opleidingen) is enthousiast over deze nieuwe opzet. “De combinatie van leren en direct de praktijk is vergelijkbaar met de oude bedrijfsschool en die is bewezen goed.”

Perspectief is op bezoek bij Vakwijs Opleidingen in Schiedam waar de opleiding wordt gegeven. “We krijgen te maken met steeds meer nieuwe technieken,” vertelt Pedro. “Als een fabrikant van een voertuig een nieuwe techniek toepast, verzorgt hij instructielessen op dat stukje wat hij levert. Vaak werken die technieken met vrij hoge spanningen en daarvoor moet de monteur goed weten wat hij doet. Dus moeten onze techneuten ook dat niveau hebben. 5 Monteurs Voertuigen en 2 monteurs Elektro gaan nu deze mbo-4 Elektrotechniek opleiding volgen. Ze gaan 1 dag in de week hier naar school.”

Niet alledaags
Daar komt nog bij dat de techniek die wij op onze terminals toepassen, gecombineerd met ons materieel niet bepaald alledaags is. “De theorie sluit niet altijd aan op de praktijk bij ECT,” verduidelijkt Pedro. “Vaak gaat het bij ons nét even anders, dat weten we uit ervaring. Daarom geven we nu ‘zelf’ de praktijklessen. Deze lessen worden gegeven door oud-ECT’er en monteur Elektronica Bram Kooijman. Bram werkt voor Vakwijs maar zijn praktijklessen zijn volledig gericht op situaties bij ECT.”

Kennis overdragen
Bram is na 38 jaar met pensioen gegaan. Hij werkte als monteur Elektronica maar voordat hij met pensioen ging, was hij betrokken bij Vakwijs om voor hen een Siemens 5S-training op te zetten. “Zo ging het balletje rollen,” legt Bram uit. “Bij ECT was ik ook praktijkopleider en we hadden al ideeën voor onze Eleks (zie ook kader) om ze hoger te gaan opleiden. Nu ga ik voor Vakwijs en ECT de praktijklessen geven. Voor mij wordt dit ook de eerste keer in deze opzet. Ik hoop vooral veel van mijn kennis te kunnen overdragen. Wat de monteurs in de ochtend leren, gaan we in de middag in een praktijkles te behandelen. Zo’n praktijkles kan soms heel verhelderend zijn. Ik vergelijk het zeker met de oude bedrijfsschool. Het wordt een leuke uitdaging.” “Het is uniek dat ECT voor deze aanpak kiest,” besluit Pedro. “Technisch moet onze TOD op een hoog niveau staan om al ons materiaal goed te kunnen repareren en storingen te verhelpen. Tijdens deze pilot gaan we ervan proeven en fine tunen. Ik hoop dat het slaagt zodat er een vervolg komt, en dan ook op mbo-3 niveau want daar is grote behoefte aan.”

ECT kent monteurs Elektro(techniek) (bijnaam Eleks) en monteurs Elektronica. De laatste is een stapje hoger en vereist tegenwoordig hbo-niveau. De monteur Elektronica gaat nog dieper in op de (elektro)techniek en zij programmeren ook PLC’s. De net gestarte mbo-4 Elektrotechniek-opleiding is een opstap naar de opleiding hbo Elektronika.

Investeren in jezelf
Andre de Koning is monteur Voertuigen. Hij is begonnen als automonteur en werkte eerder bij Mammoet. “Ik werk vanwege een uitwisselingsproject nu op de Delta terminal. Met mijn collega’s is het ook hier gezellig, met elkaar houden we ons equipment op goed niveau. Dat vind ik het leuke van mijn werk. Ik doe deze opleiding omdat ik mijzelf verder wil ontwikkelen. De techniek staat niet stil, en in ons vak zullen we altijd moeten blijven leren. Als ik uiteindelijk naar een andere elektronica-functie wil, moet ik dit diploma op zak hebben.”
Nick Eschmeijer is monteur Voertuigen op de Delta Terminal. Hij werkt al 20 jaar bij ECT en is na school direct begonnen met een werken/leren-project op de voormalige Home Terminal. Nick volgt deze opleiding omdat zijn functie het vereist. “Maar ik vind het wel leuk. Natuurlijk kost het privé-tijd maar je moet toch investeren in jezelf, zo kijk ik ertegenaan. Ik woon alleen en heb tijd genoeg. Leren is leuk en zeker in de C-dienst is dat goed te doen. Maar 8 uur achter elkaar in de schoolbank is nog een ding, daarom vind ik de combinatie theorie met daarna de praktijk mooi.”
Julian Brouwer (25) is ook monteur Voertuigen en ook hij kreeg tijdens zijn werk steeds meer elektrisch werk te doen. “Ik wilde dit deel ook leren, het mezelf ‘gemakkelijker’ maken. Daarom doe ik deze opleiding. Het is beslist geen opgave want het is maar 1 dag in de week. Mijzelf verder ontplooien en breder inzetbaar worden, dat wil ik graag. Ik ben een poos niet naar school geweest daarom lijkt de combinatie met de praktijk mij heel prettig. Ik zie ernaar uit. ”

ect

 

360-view

360° tour in trainingscentra arrow_forward_ios

Onze trainingscentra zijn alvast van binnen te bekijken via Google maps. Loop rond en zie virtueel welke opleidingsfaciliteiten beschikbaar zijn per vestiging.

Planning

Planning

Vakwijs werkt modulair en indien mogelijk individueel. Dit betekent dat we een groot aantal technieken en opdrachten kunnen aanbieden, voor relatief kleine kleine groepen of zelfs individueel. En maatwerk is gemakkelijk samen te stellen uit het modulaire aanbod, tegen lage prijzen.

Locaties

In de buurt arrow_forward_ios

Vakwijs heeft 7 trainingscentra verspreid over het land. We hebben een deel van onze opleidingsopstellingen in mobiele skids gebouwd, zodat we waar mogelijk kunnen opschalen of op uw locatie cursus kunnen geven. Lasboxen hebben we in Zowel Schiedam als Den Bosch staan.

Startdata & locaties

LOADING ...